Хоча в минулому році глобальна активність у галузі верстатобудування знизилася до рівня 2020 року, загальне виробництво та споживання, як і раніше, залишалися на історично здоровому рівні.
Оскільки в минулому році світ продовжував долати проблеми з Covid і ланцюжками поставок, виробництво верстатів впало приблизно на 10%, а споживання — приблизно на 9% у 50 найбільших промислово розвинених країнах у 2022 році.
Зокрема, загальне споживання верстатів знизилося з 87,3 млрд. доларів у 2021 році до 79,5 млрд. доларів у 2022 році, тоді як виробництво скоротилося з 92,1 млрд. доларів у 2021 році до 82,6 млрд. доларів у 2022 році. Незважаючи на значне падіння, 2022 рік був успішним для верстатобудування. За даними AMT (Асоціація виробничих технологій), 2022 рік став третім за кількістю нових замовлень на верстати в США за всю історію спостережень.
З десяти провідних країн-виробників верстатів лише Індія та Бразилія продемонстрували зростання порівняно з минулим роком за відносно скромного зростання реального долара (з поправкою на обмінний курс та інфляцію) порівняно з їхнім рівнем 2021 року. У зв’язку з агресією Росії проти України показники в цій країні не розглядаються. Із десяти найбільших країн-виробників верстатів у США відбулося найбільше падіння — близько 24%.
Як і очікувалося, світове споживання верстатів йшло за тією самою схемою. Однак були й позитивні моменти: три з десяти найбільших споживачів продемонстрували зростання: Італія збільшила споживання верстатів на 11,7%, Індія — на 30,3%, а Мексика — на 11,5%.
Огляд світового верстатобудування
Ці дані взяті зі щорічного дослідження World Machine Tool Survey (Огляд світового верстатобудування), яке проводить Gardner Business Media (видавець Modern Machine Shop). Щорічно Огляд оцінює провідні країни світу з виробництва, споживання, імпорту та експорту верстатів. Для складання рейтингу команда Gardner Intelligence бере опубліковані або оціночні економічні дані по верстатах та коригує їх з урахуванням обмінних курсів та інфляції, що дозволяє проводити порівняння рік у рік у реальних доларах.
З 2021 року порядок десяти провідних світових виробників та споживачів верстатів практично не змінився. Лідером у списку виробників став Китай із 27,1 мільярдами доларів.
Згідно зі звітом, опублікованим ISO в 2021 році, трохи більше трьох чвертей китайського виробництва тоді припадало на верстати з ЧПК. Друге місце у виробництві верстатів у 2022 році посіли Японія (10,5 млрд доларів) та Німеччина (10,3 млрд доларів). За ними слідують Італія (6,9 млрд доларів), США (5,9 млрд доларів), Південна Корея (4,5 млрд доларів), Тайвань (3,9 млрд доларів), Швейцарія (2,6 млрд доларів), Індія (1,4 млрд доларів) та Бразилія (1,0 млрд доларів). Провідними світовими експортерами по порядку були Німеччина, Японія, Китай, Італія і Тайвань.
Китай також залишався найбільшим споживачем верстатів у світі з обсягом 27,4 мільярда доларів. США посіли друге місце з великим відривом – 10,1 млрд доларів. За ними йдуть Італія (5,7 млрд доларів), Німеччина (5,5 млрд доларів), Японія (4,0 млрд доларів), Південна Корея (3,1 млрд доларів), Індія (2,8 млрд доларів), Мексика (2,0 млрд доларів) та Тайвань (1,8 млрд доларів). Китай також залишався найбільшим у світі імпортером верстатів, за ним йдуть США, Німеччина, Мексика та Італія.
Виклики світового виробництва
Одним із найбільш разючих спостережень, зроблених в Огляді світового верстатобудування 2022 року, є те, наскільки послідовними були показники виробництва та споживання у всьому світі. Як правило, у рейтингах більше змін через різноманітні умови в регіональних економіках обробної промисловості по всьому світу. Проте торік практично всі промислово розвинуті країни зіштовхнулися із дуже схожими проблемами. Звісно, були затяжні наслідки пандемії Covid-19, яка продовжувала впливати на ланцюжки поставок усюди. У той час як поставки постачальників протягом року покращилися, основний дефіцит продовжував стримувати виробництво, особливо в галузі електронних компонентів.
Інфляція була ще одним фактором, що впливає на світову обробну промисловість. За даними МВФ, рівень глобальної інфляції у 2022 році становив 8,8%, що є найвищим рівнем з 1982 року. Це, у поєднанні з агресією Росії проти України, призвело до того, що ціни на енергоносії досягли найвищого рівня за останні роки. Ціни на нафту в березні зросли до 139 доларів за барель, що стало найвищим показником за десятиліття, а ціни на природний газ у Європі зросли в грудні до рекордно високого рівня. Всі ці фактори сприяли збільшенню термінів поставок та цін на верстати незалежно від країни.
Нестача кваліфікованої робочої сили також є широкомасштабною проблемою, та, як добре відомо читачам Modern Machine Shop, є особливо гострою в Сполучених Штатах. Це створює попит на складніші верстати та засоби автоматизації, щоб скоротити трудовитрати, необхідні для виробництва товарів. Не дивлячись на те, що даний клас обладнання являє собою зростаючу частину поєднання виробничих технологій, він є більш дорогим і вимагає більше часу для створення. Хоча у 2022 році багато великих світових виробників верстатів справді зіткнулися з невеликим спадом, середній обсяг незавершених робіт залишається відносно високим.
Китай
Виробництво | + | Імпорт | – | Експорт | = | Споживання | |
2022 Обсяг | $27,100 M | $6,600 M | $6,290 M | $27,140 M | |||
% змін з 2021 | -3% | -18% | 9% | -9% | |||
2022 Рейтинг | #1 | #1 | #3 | #1 |
|
|
США
Виробництво | + | Імпорт | – | Експорт | = | Споживання | |
2022 Обсяг | $5,907 M | $5,720 M | $1,568 M | $10,050 M | |||
% змін з 2021 | -24% | 11% | -5% | -11% | |||
2022 Рейтинг | #5 | #2 | #8 | #2 |
|
|
Італія
Виробництво | + | Імпорт | – | Експорт | = | Споживання | |
2022 Обсяг | $6,888 M | $1,998 M | $3,160 M | $5,726 M | |||
% змін з 2021 | -5% | 24% | -16% | 12% | |||
2022 Рейтинг | #4 | #5 | #4 | #3 |
|
|
Німеччина
Виробництво | + | Імпорт | – | Експорт | = | Споживання | |
2022 Обсяг | $10,248 M | $2,599 M | $7,338 M | $5,510 M | |||
% змін з 2021 | -10% | -3% | -12% | –4% | |||
2022 Рейтинг | #3 | #3 | #1 | #4 |
|
|
Японія
Виробництво | + | Імпорт | – | Експорт | = | Споживання | |
2022 Обсяг | $10,458 M | $762 M | $7,164M | $4,055 M | |||
% змін з 2021 | -8% | 4% | -8% | -8% | |||
2022 Рейтинг | #2 | #15 | #2 | #5 |
|
|
Південна Корея
Виробництво | + | Імпорт | – | Експорт | = | Споживання | |
2022 Обсяг | $4,490M | $1,022 M | $2,402 M | $3,110 M | |||
% змін з 2021 | -12% | -16% | 1% | –21% | |||
2022 Рейтинг | #6 | #9 | #6 | #6 |
|
|
Індія
Виробництво | + | Імпорт | – | Експорт | = | Споживання | |
2022 Обсяг | $1,383M | $1,588 M | $182M | $2,788 M | |||
% змін з 2021 | 5% | 71% | 78% | 30% | |||
2022 Рейтинг | #9 | #6 | #21 | #7 |
|
|
Мексика
Виробництво | + | Імпорт | – | Експорт | = | Споживання | |
2022 Обсяг | $129M | $2,028 M | $118M | $2,038 M | |||
% змін з 2021 | -22% | 12% | -22% | 12% | |||
2022 Рейтинг | #26 | #4 | #25 | #9 |
|
|
Тайвань
Виробництво | + | Імпорт | – | Експорт | = | Споживання | |
2022 Обсяг | $571M | $1,436 M | $456M | $1,551 M | |||
% змін з 2021 | -38% | -7% | -34% | -13% | |||
2022 Рейтинг | #17 | #7 | #15 | #11 |
|
|
Туреччина
Виробництво | + | Імпорт | – | Експорт | = | Споживання | |
2022 Обсяг | $3,932M | $877 M | $3,002M | $1,808 M | |||
% змін з 2021 | 0% | -17% | -1% | -8% | |||
2022 Рейтинг | #7 | #10 | #5 | #10 |
|
|
Бразилія
Виробництво | + | Імпорт | – | Експорт | = | Споживання | |
2022 Обсяг | $1,031M | $555M | $128M | $1,458M | |||
% змін з 2021 | 4% | -16% | 0% | -4% | |||
2022 Рейтинг | #10 | #20 | #23 | #12 |
|
|
Канада
Виробництво | + | Імпорт | – | Експорт | = | Споживання | |
2022 Обсяг | $634M | $787M | $253M | $1,167M | |||
% змін з 2021 | -16% | -27% | -16% | -24% | |||
2022 Рейтинг | #15 | #14 | #20 | #13 |
|
|
Франція
Виробництво | + | Імпорт | – | Експорт | = | Споживання | |
2022 Обсяг | $546M | $862M | $395M | $395M | |||
% змін з 2021 | -46% | -16% | -16% | -42% | |||
2022 Рейтинг | #18 | #12 | #12 | #17 |
|
|
Швейцарія
Виробництво | + | Імпорт | – | Експорт | = | Споживання | |
2022 Обсяг | $2,556M | $567M | $2,170M | $953M | |||
% змін з 2021 | -11% | 2% | -12% | -3% | |||
2022 Рейтинг | #8 | #18 | #7 | #15 |
|
|
Таїланд
Виробництво | + | Імпорт | – | Експорт | = | Споживання | |
2022 Обсяг | $646M | $628M | $524M | $750M | |||
% змін з 2021 | -10% | -24% | -10% | -22% | |||
2022 Рейтинг | #14 | #17 | #13 | #16 |
|
|
Великобританія
Виробництво | + | Імпорт | – | Експорт | = | Споживання | |
2022 Обсяг | $581M | $708M | $564M | $725M | |||
% змін з 2021 | -32% | -8% | -30% | -12% | |||
2022 Рейтинг | #16 | #16 | #12 | #17 |
|
|
Австрія
Виробництво | + | Імпорт | – | Експорт | = | Споживання | |
2022 Обсяг | $695M | $395M | $486M | $604M | |||
% змін з 2021 | -52% | -34% | -49% | -46% | |||
2022 Рейтинг | #13 | #24 | #14 | #18 |
|
|